En weer thuis - Reisverslag uit Nederland, Nederland van Paula Koopman - WaarBenJij.nu En weer thuis - Reisverslag uit Nederland, Nederland van Paula Koopman - WaarBenJij.nu

En weer thuis

Door: Paula

Blijf op de hoogte en volg Paula

20 Mei 2014 | Nederland, Nederland

Inmiddels ben ik weer een aantal uren in Nederland aangekomen. Ik neem jullie nog even mee in de belevenissen van de afgelopen dagen.

Op woensdag hebben we een sportdag gehad met 600 kinderen. Het was een heerlijke dag waarop de kinderen hebben genoten van alle aandacht, van het feest en van alle spellen. Vooral de meiden vonden het geweldig om van allerlei creaties in mijn haar te maken. Ik heb nog nooit zoveel gelachen in een week denk ik, met de kinderen, met de groep, met God en met mijzelf. Wat was het toch een ontzettende mooie week!
Op donderdag zouden we uitrusten om ons zo voor te bereiden op de marathon van de volgende dag. Om 13.00 hadden we een informatiebijeenkomst over de muskathlon en aansluitend hebben we als CHE-studenten, de studenten uit Oeganda mogen ontmoeten. Toen ik riep dat ik op zoek was naar Samuel Mutyaba, zag ik uit de andere hoek van de zaal een jongen opspringen en naar mij toerennen. We vlogen letterlijk in elkaars armen. Het was heel bijzonder om hem te ontmoeten en om zijn verhaal te horen. Ik werd stilgezet bij de impact van ouders die er niet zijn geweest voor een kind. Het belang van een kind dat kind kan en mag zijn, is zo groot. Samuel komt uit een gebroken gezin en zijn familie wilde hem niet meer zien. Uiteindelijk is hij bij Compassion terechtgekomen en nu studeert hij social work op de universiteit in Oeganda. We zijn samen met alle studenten naar Mbale (de stad) geweest om wat spulletjes te kopen. Waar ik ook ging, Samuel bleef mijn hand vasthouden. Als er een auto langskwam dan trok hij mij weg en zorgde hij ervoor dat hij buiten liep. Als ik iets moest tillen, dan tilde Samuel dat. Als ik iets moest doen, dan deed Samuel dat. Ondanks deze galante en gracieuze houding, ben ik hier toch iets te geëmancipeerd voor denk ik zo. We hebben met elkaar gegeten en 's avonds gingen de studenten weer weg. Toen ging ik vroeg slapen, want om 03.00 moesten we weer ontbijten. Na het ontbijt, reden we in 2 uur naar Kapchorwa, waar de marathon begon. Om 06.00 in de morgen gingen we van start. Het was een geweldige ervaring. De eerste 17 kilometer gingen vlekkeloos. Overal stonden Oegandezen te klappen en te zingen. Het was één groot feest. 'Muzungu' betekent 'blanke' en werd veelvoudig geroepen naar ons als bleekscheten. Maar hoe meer kilometers er verstreken, hoe minder ik van de kinderen en van de omgeving ging zien. Het was een pittige tocht, met veel stijgen en dalen. Toen ik binnenkwam voor de halve marathon, had ik nog energie over. Ik wilde het lijden voelen, ik wilde strijden voor gerechtigheid. Dus besloot ik om er nog 21 kilometer aan toe te voegen en ik ging voor de hele marathon. Het was pittig, afzien, bergachtig en zwaar. Maar nog meer dan dat was het bijzonder en geweldig. Rene heeft mij er doorheen gesleept en samen hebben we de finish bereikt. Op de 37 kilometer wist ik niet meer hoe ik mijn ene voet voor de andere moest zetten en op dat moment kreeg ik een meisje in het oog. Ze had de vieste en meest gescheurde kleding aan van alle kinderen die er stonden. Ze rende naar mij toe en pakte mijn hand. Ze zei: 'You go girl'. En ze heeft een aantal kilometer op haar blote voeten met mij meegerend. Echt een engeltje. Heel bijzonder. Bij de finish stond iedereen ons op te wachten. Het was een warm onthaal en de opluchting, het strijden en de pijn kwamen in een grote snik naar buiten. Het was bijzonder dat iedereen elkaar in de armen viel en elkaar bemoedigde. Ik voelde mij op dat moment een strijder voor God. Elke voetstap die ik had gezet was voor Hem. Elke voetstap die ik ook hier zet is voor Hem en daar ben ik mij veel meer bewust van geworden tijdens deze reis. Vrijdag en zaterdag waren vooral dagen van reizen en relaxen. Op zondagavond vlogen we weer terug naar Nederland om vervolgens op maandagmorgen weer op Schiphol aan te komen.

En toen kwam het verdriet en de pijn pas. De pijn die ik van tevoren dacht te voelen als ik in de sloppenwijken zou komen, voelde ik toen ik de keukenla opendeed. Met een ruk gooide ik de la weer dicht en ik voelde mij zo boos. Ik keek het huis rond en zag zoveel verschil met de lege huizen van een paar vierkante meter die we hadden gezien. Ik heb het uitgeschreeuwd naar God. Hoe kan dit nou? Maar God gaf rust en ik kon hem op de piano gaan danken voor alles.

Ik neem heel veel mee uit deze reis. Het was de allermooiste week uit mijn leven. Het is een aanrader voor iedereen! Ik heb gezien dat God zoveel groter is dan dat ik mij ook ooit maar kan voorstellen. Ik heb gezien dat er hoop is. Hoop in de armoede, hoop in het donker. Naar mijn idee zijn er twee belangrijke principes die wij binnen ons christelijk geloof mogen doen: vieren en geven. Vier, drink, eet en doe lekker gek. Heb het gezellig met elkaar, geniet van het leven. Maar geef ook optimaal. Niet alleen van wat je kan missen, maar ook van dat wat je misschien wel nodig denkt te hebben. Als je dat doet, zal God je ook hierin voorzien. Voordat dit verslag een preek gaat worden, wil ik jullie allemaal ontzettend bedanken voor het meeleven.
Ik heb het als een zegen ervaren!

  • 28 Mei 2014 - 16:56

    Jeannet:

    AMEN!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Nederland

Mijn eerste reis

Van 10 - 18 mei 2014 ga ik de halve marathon rennen in Uganda om studenten de mogelijkheid te geven om een studie te volgen. Via deze weblog wil ik jullie meenemen in het proces van mijn voorbereidingen en zal ik uiteindelijk ook vanuit Uganda contact onderhouden.

In Uganda leeft 37,7% van de bevolking onder de armoedegrens. In de plaats waar ik de marathon ga rennen is sprake van HIV/Aids, miljoenen wezen, verscheurde gezinnen, ondervoeding, extreme armoede en lichamelijke en emotionele verminking door besnijdenis-rituelen. Op deze plek, waar hoop zo ver weg lijkt, wil ik iets kunnen betekenen. Ik wil Jezus' handen en voeten zijn door mij in te zetten voor studenten in Oeganda. Deze studenten kunnen studeren aan een gerenommeerde universiteit in hun eigen land en volgen een leiderschapsprogramma.

Hoe gaat dit precies in werking? In het kader van het jubileumjaar wil de Christelijke Hogeschool Ede in samenwerking met Compassion zes studenten sponsoren in Uganda. Deze studenten kunnen dan, net als ik, ook een studie volgen. Daarom worden er vanuit de CHE zes studenten uit Nederland ingezet die in het jubileumjaar ambassadeur zijn van dit project. Ik ben hier dus één van. Het is mijn taak om bedenken en aanjager te zijn van fondswervende acties om zo met elkaar een bedrag van 60.000 euro bij elkaar te gaan halen. Deze acties zullen vanuit de CHE worden georganiseerd en staan in zoverre dus los van de halve marathon die ik ga rennen en waarvoor ik sponsors zoek.

Om naar Uganda te kunnen gaan wordt er van mij verwacht dat ik mijn eigen reis kan bekostigen. Hiervoor zoek ik mensen die mij willen sponsoren voor de halve marathon. Door mij te sponsoren help je dus niet alleen mij, maar ook en vooral de studenten in Uganda. HELP JIJ MEE? Ik zou het ontzettend tof vinden als je mij financieel zou willen ondersteunen of zelf een actie op touw zou willen zetten om geld op te halen. Het geven van een gift kan op rekeningnummer 16.94.197. t.n.v. P. Koopman.

Check dit filmpje om een beeld te krijgen van de studenten die we gaan ondersteunen: http://www.youtube.com/watch?v=-5xcqrvC59Q
Check dit filmpje om een beeld te krijgen van de marathon in Uganda: http://www.youtube.com/watch?v=YqZ1sNMVk_A

Recente Reisverslagen:

20 Mei 2014

En weer thuis

12 Mei 2014

Mijn belevenissen tot nu toe

27 April 2014

Nog twee weken

15 April 2014

Ontmoet Samuel Mutyaba

21 Maart 2014

Inentingen, blessure en een geweldige moeder
Paula

Van 10 - 18 mei 2014 ga ik de halve marathon rennen in Uganda om studenten de mogelijkheid te geven om een studie te volgen. Via deze weblog wil ik jullie meenemen in het proces van mijn voorbereidingen en zal ik uiteindelijk ook vanuit Uganda contact onderhouden. In Uganda leeft 37,7% van de bevolking onder de armoedegrens. In de plaats waar ik de marathon ga rennen is sprake van HIV/Aids, miljoenen wezen, verscheurde gezinnen, ondervoeding, extreme armoede en lichamelijke en emotionele verminking door besnijdenis-rituelen. Op deze plek, waar hoop zo ver weg lijkt, wil ik iets kunnen betekenen. Ik wil Jezus' handen en voeten zijn door mij in te zetten voor studenten in Oeganda. Deze studenten kunnen studeren aan een gerenommeerde universiteit in hun eigen land en volgen een leiderschapsprogramma. Hoe gaat dit precies in werking? In het kader van het jubileumjaar wil de Christelijke Hogeschool Ede in samenwerking met Compassion zes studenten sponsoren in Uganda. Deze studenten kunnen dan, net als ik, ook een studie volgen. Daarom worden er vanuit de CHE zes studenten uit Nederland ingezet die in het jubileumjaar ambassadeur zijn van dit project. Ik ben hier dus één van. Het is mijn taak om bedenken en aanjager te zijn van fondswervende acties om zo met elkaar een bedrag van 60.000 euro bij elkaar te gaan halen. Deze acties zullen vanuit de CHE worden georganiseerd en staan in zoverre dus los van de halve marathon die ik ga rennen en waarvoor ik sponsors zoek. Om naar Uganda te kunnen gaan wordt er van mij verwacht dat ik mijn eigen reis kan bekostigen. Hiervoor zoek ik mensen die mij willen sponsoren voor de halve marathon. Door mij te sponsoren help je dus niet alleen mij, maar ook en vooral de studenten in Uganda. HELP JIJ MEE? Ik zou het ontzettend tof vinden als je mij financieel zou willen ondersteunen of zelf een actie op touw zou willen zetten om geld op te halen. Het geven van een gift kan op rekeningnummer 16.94.197. t.n.v. P. Koopman. Check dit filmpje om een beeld te krijgen van de studenten die we gaan ondersteunen: http://www.youtube.com/watch?v=-5xcqrvC59Q Check dit filmpje om een beeld te krijgen van de marathon in Uganda: http://www.youtube.com/watch?v=YqZ1sNMVk_A

Actief sinds 08 Maart 2014
Verslag gelezen: 4011
Totaal aantal bezoekers 8332

Voorgaande reizen:

10 Mei 2014 - 18 Mei 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: