Mijn belevenissen tot nu toe - Reisverslag uit Nederland, Nederland van Paula Koopman - WaarBenJij.nu Mijn belevenissen tot nu toe - Reisverslag uit Nederland, Nederland van Paula Koopman - WaarBenJij.nu

Mijn belevenissen tot nu toe

Blijf op de hoogte en volg Paula

12 Mei 2014 | Nederland, Nederland

Er is slechte verbinding met internet, vandaar dat het mij nu pas lukt om het eerste verslag te plaatsen. Anyways, ik zal jullie nu wat meer vertellen over wat wij als groep hebben gedaan de afgelopen dagen.

Zaterdagavond zijn we veilig aangekomen in Entebbe, de hoofdstad van Oeganda. Vandaar zijn we met bussen vervoerd naar Kampala, waar we zouden overnachten. We reden rond 12 uur door Oeganda met de bussen en het was nog erg druk op straat. Mensen stonden met allemaal kraampjes langs de weg om veelal eten te verkopen. Ik ben blij dat ik hier zelf niet hoef te rijden, want de auto’s vliegen je letterlijk om de oren. Het hotel was helemaal super, maar een groot contrast met de omstandigheden die ik onderweg had gezien. Het voelde dubbel om te overnachten in zo’n luxe hotel, terwijl een paar kilometer verderop kinderen niet eens op een bed zouden slapen die nacht. Op zondagmorgen zijn we vervolgens richting ons volgende hotel gereisd. Onderweg hebben we een kerk bezocht. We werden verwelkomd met muziek en met dans door de kinderen. We gingen tijdens de dienst achterin zitten en voor mij zaten allemaal kindjes. Ze keken steeds naar ons als groep en ik voelde mij zo onhandig. Mijn schoenen voelden veels te netjes, ook al waren ze afgelopen. Mijn broek voelde veels te luxe. Alles aan mij voelde te veel. Vervolgens hebben we een home visit bedaan. Dit is een bezoek aan een gezin in een sloppenwijk, waar Compassion één van de kinderen de mogelijkheid geeft om educatie te volgen. Hierdoor wordt geprobeerd om middels dit kind, het hele gezin te helpen. We hebben daar Mirjam ontmoet. Zij woont met drie kinderen in een huisje van nog geen 4 m2. Er was 1 bed, waar ze met z’n vieren op sliepen. Mirjam was verlamd en het was aangrijpend om te horen dat zij al rollend van haar rolstoel in haar bed kwam. Een jaar geleden heeft haar man haar verlaten. Het oudste meisje heette Shakila. Zij is 8 jaar en volgt nu onderwijs. Ze wil een verpleegkundige worden. Mijn horloge was een soort attractiepark want iedereen wilde het horloge om hebben. Mijn fotocamera was ook erg in trek. Het was bijzonder om te zien hoe de kinderen probeerden een foto te maken en hoe blij ze waren als het was gelukt. Tijdens het bidden met de groep en de familie, pakten een aantal kinderen mijn hand vast. Ze kwamen om mij heen staan, wilden geknuffeld worden en op dat moment voelde ik mij zo verbonden met die kinderen. Tegelijk was het afscheid daarom des te moeilijker. Ik voelde mij machteloos omdat ik wilde dat de glimlachen die ik vanmiddag had gezien, niet voor één middag waren maar voor zoveel langer. Toen ik tijdens het bezoek vroeg aan de moeder wat er in haar leven is veranderd, sinds Compassion in hun leven kwam. Toen vertelde ze dat ze Jezus heeft leren kennen als Verlosser. Toen we weggingen wist ik dat ik daar ook op mocht vertrouwen, hoe lastig het ook was om hen achter te laten in de sombere omstandigheden. Na de home visit, zijn we doorgereisd naar Mbale. Daar verblijven we de komende dagen. Vanmorgen om half zeven was de eerste training. Het was heerlijk, wel erg warm en heuvelachtig. Na de training zijn we naar een Compassionproject geweest. Zij zorgen ervoor dat kinderen in het sponsorprogramma komen en vervolgens geven ze de kinderen educatie op plaatselijke basisscholen. Er was een groep jongeren die nu het hele kindsponosorprogramma hebben doorlopen en die studeerden nu als het ware hiervan af. Het was een lange bijeenkomst, echt op z’n Afrikaans. Er waren op het project ontzettend veel kinderen en het was geweldig om met belleblaas te spelen. De kinderen vonden het fantastisch en vonden het vooral geweldig om bellen in mijn gezicht te blazen om ze daarna vervolgens proberen te pakken. Het was geweldig mooi om met de kinderen te lachen en ik voelde me dankbaar dat ik hen mocht ontmoeten. Daarna hebben we weer een home visit gedaan waarbij we een man hebben ontmoet met nog hele jonge kinderen. Hun moeder heeft hun verlaten en nu zorgt hun vader voor hen, samen met hun oma. Mirjam is de dochter uit dit gezin die deel uitmaakt van het sponsorprogramma. Het trof mij dat zij ’s nachts op de grond slaapt. De harde grond in een klein kamertje. De rest van haar gezin slaapt samen op een bed. Bizarre omstandigheden. We gingen met hen bidden, touwtje springen en mochten praten over Jezus. Nu gaan we eten en vanavond hebben we een devotion. Morgen staat een sportdag met 600 kinderen op het programma.
Zouden jullie willen bidden voor Mirjam en haar gezin?

  • 13 Mei 2014 - 10:19

    Jeannet:

    Hoi meid,

    Fijn om zo even een klein beetje mee te kunnen leven met jullie. Wat een belevenissen ! Fijn dat we via de site van Muskathlon beeld en foto's zien van jullie. Liefs uit Leusden. In Christus zijn we verbonden.

  • 13 Mei 2014 - 12:54

    Anja Oosterhoff:

    Wat een indrukwekkend verslag en dan besef je weer in wat voor weelde we leven die we eigenlijk al vanzelfsprekend vinden. Bijzonder dat je daar je zo verbondenheid kunt voelen met elkaar in zo'n korte tijd en herkenning in het geloof vindt. Sterkte met sportieve opdracht.

  • 13 Mei 2014 - 14:52

    Tante Ritie:

    Lieve Paula, wat mooi..zoals je schrijft! Ja, wij hebben teveel..en zo goed om te delen.
    ik zie uit naar je volgende verslag..weet dat God dichtbij is..liefs

  • 13 Mei 2014 - 15:10

    Ruth:

    Lieve zus, Wat een belevenissen al in zo'n korte tijd. Ik hoop dat je alles goed kunt verwerken. Ik ben heel erg benieuwd naar de foto's die de kinderen hebben gemaakt. Zo gaaf dat ze helemaal gek zijn op je horloge en dat ze er zo van kunnen genieten. Succes met trainen voor de marathon! Dikke knuffel van je zusje die hard aan de studie is;p

  • 13 Mei 2014 - 18:52

    Henry:

    Hoi Paula, je maakt veel mee. Bijzonder op zulke ervaringen op te doen. Fijn dat je verschil kunt maken door je sponsoractie. Wij bidden zeker, want het God kan echt verschil maken in levens van mensen. Veel zegen. Hou van je, topper!

  • 13 Mei 2014 - 20:42

    Wil Aalberts:

    Lieve Paula. Wat geweldig dat jij dit allemaal mee mag maken, jij kan nu met eigen ogen zien hoe belangrijk het is een kind te sponsoren.Prachtig filmpje waar je aan het bellen blazen bent. Ik bekeek het filmpje met collega's in de winkel en opeens riep ik daar is m'n kleindochter. Veel zegen en een dikke knuffel.

  • 13 Mei 2014 - 21:04

    Yuan:

    Hoi Paula. Leuk dat je met de kinderen aan het bellen blazen bent. Ik vind je super wit vergeleken met de kinderen in Uganda. Succes met lopen. Groetjes, Yuan

  • 13 Mei 2014 - 21:07

    Jing Li:

    Hoi Paula, ik vind het superleuk dat je dit doet. Ik hoop dat er hierna veel kinderen naar school kunnen daar. Hopelijk kom je snel weer terug. Groetjes, Jing Li

  • 13 Mei 2014 - 23:36

    Willeke & Pieter:

    Hey nicht! Wat herkenbaar deze beelden! Geweldig hè als ze gaan zingen en dansen!! Weet dat wij veel van hen kunnen leren...met soms zo weinig middelen om zich heen, toch vaak gelukkig! Geniet van deze mensen! En een lach van een kind, blijft altijd een mooie herinnering voor jou en t kind!!

  • 14 Mei 2014 - 13:29

    Anthea Van De CHE:

    Super tof én herkenbaar om te lezen. Weet dat jouw aandacht, jouw smile voor hen al een wereld van verschil maakt! You go girl!

  • 14 Mei 2014 - 18:00

    `Jan En Leonoor:

    Hallo Paula, Je bent wel in een heel andere wereld beland. Heel bijzonder en leerzaam om dit te mogen meemaken. We wensen je veel succes met het lopen van je halve marathon.

  • 15 Mei 2014 - 20:44

    Martie Timmerman:

    Hoi Paula, leuk om zo even contact te hebben. Het is ontroerend om te lezen met wat voor simpele dingen kinderen daar blij zijn. Ik kan me goed voorstellen, dat het moeilijk is om dan weer bij ze weg te moeten. We denken aan je en leven met je mee. Groetjes

  • 16 Mei 2014 - 19:34

    Jan (en Leonoor):

    Hoi Paula, super, super, super een hele marathon. Geniet nog even van de laatste dagen.
    Volg je hart. Als ik thuiskom uit zo'n land/werelddeel en ik maak thuis mijn koffer open dan denk ik altijd "dit T-shirt (paar sokken of wat dan ook) had ik beter aan dat jongetje/meisje kunnen geven."
    Doe mee aan alles. Thuis komt de verwerking en krijgt alles z'n plek.
    God bless you

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Nederland

Mijn eerste reis

Van 10 - 18 mei 2014 ga ik de halve marathon rennen in Uganda om studenten de mogelijkheid te geven om een studie te volgen. Via deze weblog wil ik jullie meenemen in het proces van mijn voorbereidingen en zal ik uiteindelijk ook vanuit Uganda contact onderhouden.

In Uganda leeft 37,7% van de bevolking onder de armoedegrens. In de plaats waar ik de marathon ga rennen is sprake van HIV/Aids, miljoenen wezen, verscheurde gezinnen, ondervoeding, extreme armoede en lichamelijke en emotionele verminking door besnijdenis-rituelen. Op deze plek, waar hoop zo ver weg lijkt, wil ik iets kunnen betekenen. Ik wil Jezus' handen en voeten zijn door mij in te zetten voor studenten in Oeganda. Deze studenten kunnen studeren aan een gerenommeerde universiteit in hun eigen land en volgen een leiderschapsprogramma.

Hoe gaat dit precies in werking? In het kader van het jubileumjaar wil de Christelijke Hogeschool Ede in samenwerking met Compassion zes studenten sponsoren in Uganda. Deze studenten kunnen dan, net als ik, ook een studie volgen. Daarom worden er vanuit de CHE zes studenten uit Nederland ingezet die in het jubileumjaar ambassadeur zijn van dit project. Ik ben hier dus één van. Het is mijn taak om bedenken en aanjager te zijn van fondswervende acties om zo met elkaar een bedrag van 60.000 euro bij elkaar te gaan halen. Deze acties zullen vanuit de CHE worden georganiseerd en staan in zoverre dus los van de halve marathon die ik ga rennen en waarvoor ik sponsors zoek.

Om naar Uganda te kunnen gaan wordt er van mij verwacht dat ik mijn eigen reis kan bekostigen. Hiervoor zoek ik mensen die mij willen sponsoren voor de halve marathon. Door mij te sponsoren help je dus niet alleen mij, maar ook en vooral de studenten in Uganda. HELP JIJ MEE? Ik zou het ontzettend tof vinden als je mij financieel zou willen ondersteunen of zelf een actie op touw zou willen zetten om geld op te halen. Het geven van een gift kan op rekeningnummer 16.94.197. t.n.v. P. Koopman.

Check dit filmpje om een beeld te krijgen van de studenten die we gaan ondersteunen: http://www.youtube.com/watch?v=-5xcqrvC59Q
Check dit filmpje om een beeld te krijgen van de marathon in Uganda: http://www.youtube.com/watch?v=YqZ1sNMVk_A

Recente Reisverslagen:

20 Mei 2014

En weer thuis

12 Mei 2014

Mijn belevenissen tot nu toe

27 April 2014

Nog twee weken

15 April 2014

Ontmoet Samuel Mutyaba

21 Maart 2014

Inentingen, blessure en een geweldige moeder
Paula

Van 10 - 18 mei 2014 ga ik de halve marathon rennen in Uganda om studenten de mogelijkheid te geven om een studie te volgen. Via deze weblog wil ik jullie meenemen in het proces van mijn voorbereidingen en zal ik uiteindelijk ook vanuit Uganda contact onderhouden. In Uganda leeft 37,7% van de bevolking onder de armoedegrens. In de plaats waar ik de marathon ga rennen is sprake van HIV/Aids, miljoenen wezen, verscheurde gezinnen, ondervoeding, extreme armoede en lichamelijke en emotionele verminking door besnijdenis-rituelen. Op deze plek, waar hoop zo ver weg lijkt, wil ik iets kunnen betekenen. Ik wil Jezus' handen en voeten zijn door mij in te zetten voor studenten in Oeganda. Deze studenten kunnen studeren aan een gerenommeerde universiteit in hun eigen land en volgen een leiderschapsprogramma. Hoe gaat dit precies in werking? In het kader van het jubileumjaar wil de Christelijke Hogeschool Ede in samenwerking met Compassion zes studenten sponsoren in Uganda. Deze studenten kunnen dan, net als ik, ook een studie volgen. Daarom worden er vanuit de CHE zes studenten uit Nederland ingezet die in het jubileumjaar ambassadeur zijn van dit project. Ik ben hier dus één van. Het is mijn taak om bedenken en aanjager te zijn van fondswervende acties om zo met elkaar een bedrag van 60.000 euro bij elkaar te gaan halen. Deze acties zullen vanuit de CHE worden georganiseerd en staan in zoverre dus los van de halve marathon die ik ga rennen en waarvoor ik sponsors zoek. Om naar Uganda te kunnen gaan wordt er van mij verwacht dat ik mijn eigen reis kan bekostigen. Hiervoor zoek ik mensen die mij willen sponsoren voor de halve marathon. Door mij te sponsoren help je dus niet alleen mij, maar ook en vooral de studenten in Uganda. HELP JIJ MEE? Ik zou het ontzettend tof vinden als je mij financieel zou willen ondersteunen of zelf een actie op touw zou willen zetten om geld op te halen. Het geven van een gift kan op rekeningnummer 16.94.197. t.n.v. P. Koopman. Check dit filmpje om een beeld te krijgen van de studenten die we gaan ondersteunen: http://www.youtube.com/watch?v=-5xcqrvC59Q Check dit filmpje om een beeld te krijgen van de marathon in Uganda: http://www.youtube.com/watch?v=YqZ1sNMVk_A

Actief sinds 08 Maart 2014
Verslag gelezen: 375
Totaal aantal bezoekers 8323

Voorgaande reizen:

10 Mei 2014 - 18 Mei 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: